Memoir '44

Forgatókönyvek - A gyimesi hágó

A gyimesi hágó

Magyarország már késő augusztus óta keményen tartotta a Keleti-Kárpátok vonalát. A kulcsfontosságú hágók védelmét német csapatmaradványok, magyar hegyi egységek és a Székely Határvédelmi Erők látták el. Egyike volt ezen hágóknak a gyimesi, ahol a történelmi Magyarország legkeletibb vasúti határőrháza volt található. Az anyaországi turisták zöme Erdély ezen részét keresi fel, ha az ezeréves határra látogat el.

Sebő Ödön 1942-ben végzett a Ludovika Akadémián és Gyimesbükkre való kihelyezését kérelmezte. 1944 augusztusában az ő feladata volt hogy a hágó védelmének jobb szárnyát biztosítsa. Hírét és embereinek tiszteletét bátorságával és emberségességével érdemelte ki. A hágót kb. 17 napig tartották, bár az utolsó héten már teljesen be voltak kerítve. A kezdeti rohamokat követően a szovjetek úgy hitték, hogy talán egy egész hadosztállyal hadakoznak. Ezt a tényt a 32-es székely határvadászok hősiességeként lehet elkönyvelni.

Kevéssel azelőtt, hogy be legyenek kerítve az oroszok erős támadásokat indítottak, melyek több helyen is áttörték a magyar védelmet, de megálltak pihenni. Szerencséjükre a német Stukák pont jókor érkeztek. A magyar harci kedven nagyot dobtak, így kitartóbban harcoltak az elkövetkező héten.

Ki fogja tehát uralni a gyimesi hágót?

Eligazítás:


Magyar játékos: 5 parancskártya

Szovjet játékos: 5 parancskártya
Te kezdesz.

Győzelmi feltételek:


6 kitüntetés.

A jobb szárnyon levő vasúti híd ideiglenes kitüntetés a szovjet játékos számára.

A harcálláspont (földbunker a bal szárnyon) ideiglenes kitüntetés mindkét fél számára. A magyar játékos így 1 kitüntetéssel kezd.

A szovjet játékosnak kötelező birtokolnia legalább egy kitüntetés-hexát ahhoz hogy győzzön.

Különleges szabályok:


Amint a szovjet játékos megszerzi 5. kitüntetését, a magyar játékos azonnal (még ha nem is az ő köre van) két légicsapást játszhat ki a szovjet játékos ellen.

A harcállásponton levő magyar gyalogos hősi vezetővel van ellátva (Sebő Ödön). Eggyel több kockával dob, eggyel több zászlót hagyhat figyelmen kívül. Az egység pusztulása után a támadó dob két kockával. Ha van köztük egy csillag, a szovjet játékos kap még egy kitüntetést. Ha sikertelen, akkor a csillag a legközelebbi magyar gyalogoshoz vándorol, s ezután arra fognak vonatkozni a hősi vezető szabályai.

Jelöld a magyar és szovjet aknavetősöket. Vagy mozognak és támadnak mint gyalogos, vagy helyben maradnak és támadnak 3-2-1-1-re és nem kell látniuk a célpontot.

Jelöld a magyar géppuskást. Vagy mozog és támad mint gyalogos, vagy lő 3-2-1-re, de csillag is találat gyalogosok ellen.

Az aknavetősök s a géppuskás nem veheti át a terepet támadás után.

A jobb szárnyon levő tüzérség egy német páncéltörő ágyú. Vagy mozog egyet vagy támad 2-2-2-2-re és kell látnia célpontját.

A bal szárnyon levő 3 figurás gyalogos a román idegenvezetőket jelképezi. Terepismeretük miatt úgy működnek, mint a francia ellenállás.

Az aknamezőket a magyar játékos heleyzi a táblára. Egyszeri dobás után le kell venni az illető korongot a tábláról.

A Légicsapás kártyát Tüzérségi csapásként (Artillery Bombard) kell használni.

Felhasznált irodalom:


Sebő Ödön: A halálra ítélt zászlóalj
Google Earth

Vissza a cikkek listájához

Nem hivatalos magyar rajongói Memoir'44 weblap. A Memoir'44 játék a Days of Wonder kiadó védjegyzett terméke.

RSS | Készült 2006-ban a Gémklub és az AionNET Kft. támogatásával.

Webáruház fejlesztés - Webáruház készítés